19. februar 2009

Thermis, knevarmere(!), ullbukse, ullstøvletter, heklet skaut..puh..

Det var jo sånn jeg IKKE skulle begynne..

Altså begynne på for mange prosjekter på en gang.

Nå har jeg i tillegg så mange ting i hodet mitt, at jeg har da slettes ikke tid å begynne å jobbe igjen til påske!?

Får ramse opp da.
(Dette blir langt føler jeg - håper du som leser har en kopp kaffe tilgjengelig..;)

Thermisen er ferdig - uten knapper enda riktignok.



Synes ikke den thermisen var en så god strikkeopplevelse. For det første blir det lenge til jeg strikker noe sort igjen! Med mine skjeve hornhinner ble det bare slit. Men jeg trengte den nesten i sort for å passe til alle jakkene mine..hehe.

For de som leste hvordan jeg var litt sløv på starten av thermisen, så måtte jeg kapitulere og starte på nytt igjen. Så jo at det ble for slækkt med 4,5 pinner. Endte opp med å strikke med 3,5.

Vel ferdig så synes jeg den var slakk oppe ved halsen, pga avfellingen som sto i oppskriften. (avfelling med stoppenål)

Dette irriterte meg så mye at jeg måtte bare ta opp igjen.

Men med mine øyne og svart alpakka så var det ikke lett å finne tråden. Jeg pleier å feste trådene mine så mye at det er ikke sjans å finne de igjen!

Tilslutt måtte jeg bare klippe en tråd og håpe på det beste.

Det ble litt kluss og rot, og tok halve dagen i dag - hver en ledige stund.

De stundene som ikke var ledige tok jeg meg av denne lille prinsessa her. Her leker vi med lua til pappa. Synes utrykket hennes her var så morsomt :) Særlig fordi det var de eneste sekundene ho ville ha lua på! Ellers er det om å gjøre å ta den av snarest mulig. Men det er gøy synes ho.



Jakka hennes er forøvrig strikket av mommo. Mye brukt!

Anyway..

Så fikk jeg tilslutt raden med masker nogenlunde rett på pinnene og fikk felt av på vanlig måte - faktisk felte jeg av uten å tenke på at det skulle være løst. Og det synes jeg ble mye bedre.

Det gjenstår å prøve denne med knapper - MEN med fare for å være den eneste i dette miljøet som synes dette - må si at jeg ikke synes denne thermisen var helt god.

Prøvde den ute på en trilletur en dag nå, snudde den da siden jeg ikke har fått knapper enda. Men både passformen og alpakkaen (som jeg faktisk synes klør litt mot halsen) er jeg ikke fornøyd med. Så neste hals blir en annen. Er litt avhengig av at det sitter litt mer tett i halsen når det er kaldt og luftig ute.

Thermisen ser absolutt kjempelekker ut på bilder, men den var visst ikke helt meg.


Så til neste.

Jeg har fått en sportsidiot av en mann. Det var ikke sånn da vi møtte hverandre, men nå har det tatt helt av! Birkebeineren er neste. Deretter Midnight Sun Marathon i Tromsø.

Var det noen som sa førtiårskrise?? Ja ikke vet jeg.. men håper jeg også ender opp med å sporte når jeg en gang kommer i denne såkalte krisa.

Nå snakker jeg meg bort.

Han lurte på om jeg ikke kunne strikke noen knevarmere(!) til han. For i 10-15 minus får man visst kalde knær når man jogger i en time på morran. Han ville helst ha marineblå. Men da det gikk noen dager og jeg ikke fikk begynt da jeg ikke hadde marineblått garn var det helt greit at jeg bare tok noe garn :)

Hadde rester fra diverste tøfler jeg har strikket.



Dermed ble det 70 talls retro/ norgesflagg på knærne til mannen! De funker kjempebra sier han. De er tynnere bak kneet, men det ser så stygt ut at jeg tok bare bilde foran..;) De sitter oppe og varmer uten å være for klumpete! Det var det som telte.

Så ble jeg kvitt noe restegarn.

Videre.

Har begynt å hekle skaut. Det blir mitt første hekleplagg noensinne - hvis jeg kommer i mål. Har gjort feil, så jeg skal rekke dette opp og begynne på nytt. Det var en konsentrasjonsøvelse å følge oppskriften når man ikke er vant med hekleoppskrifter.




Har endelig begynt så smått å hekle heklekant på Nøstebarnteppet mitt.. bare 1 år etter. Hehe.




De tovede ullstøvlettene som skulle felle seg rundt foten til tulla med knapp ble sånn:




..ikke helt fornøyd med de heller. De ble for stive. Vasker jeg på 40 så toves de nesten ikke. Og 60 blir da egentlig for varmt. 50 har jeg ikke på maskinen min.
Prøvde å myke de opp med tøymykner, men... hjelp bare litt. De ble for det første litt forskjellige under tovingen. Og for det andre fikk de litt rar form.
Men de kan fint brukes da ;)

Ullbukse.
Når strikke kurven min er full av påbegynte prosjekter topper jeg med en påbegynt ribbe ullbukse i hvit dobbel NZ lammeull. Det er oppskriften til høna over alle høner. Så får vi se hvordan det går. :-)


Har i tillegg en del jeg skulle begynt på.. men kanskje jeg skal gjøre noe helt ferdig først?? 

Noen som kjenner igjen fenomenet??

Må ha en søt avslutning på dette innlegget føler jeg!
Lille tulla vår... snart 1 år ;)

4 kommentarer:

  1. Huffda! Synes jo rent synd på deg etter dette innlegget. Så mye strev med ting og så blir du misfornøyd... Men slik er det, vi er alle forskjellige, liker forskjellige ting og føler oss vel med forskjellige ting. Hvis du vil ha en deilig hals som sitter inntil og har god passform bør du prøve denne: http://www.tostrup.net/blog/archives/347 (Litt ned i innlegget, under akeulykken. Ligger link under nederste bilde) Og liker du ikke alpakka mot halsen er dobbel babyull greit å bruke :) God helg til dere!

    SvarSlett
  2. Som sagt: Synes dette innlgget minner om en viss alderskrise på husfrua også *flire*.
    Du er hvertfall skikkelig hekta, og det er gøy! Nå er du snuppedupp og jeg skal vaske. Etterpå er det oppnøsting av garn!
    God helg! Håper du får tak i den rødvinsflaska...;-)

    SvarSlett
  3. Neida det er ikke synd på meg. En må feile litt for å lære :) Skal jammen sjekke ut den halsen..
    Der var det gjort - Nydelig! Det er akkurat sånn jeg prøvde å strikke en gang uten oppskrift, men som ble sånn vridd som den røde babyhalsen min fra januar tror jeg det var. Nå skal jeg grave frem en oppskrift og strikke en sånn en. Den der blir fin for meg! Takk for tipset.
    Og takk for sammenkomsten Torill. Lykke til med garnfloka hehe. Kan du bruke hespetreet på den sauen der? :-) Hvis ikke blir det vel en travel helg for Kri.

    SvarSlett
  4. 8 av 10 er tat, de to siste tror jeg er litt flokete.. så de sparer jeg til i morgen. Da kommer kanskje bevis i bloggen også.
    Nå er det bailyes og kaffe, og strikketøy.
    Ha en god kveld, og kom gjerne igjen en dag til uka, vi trenger litt sosialisering av tullene!

    SvarSlett