22. februar 2009

Barndomsmimring, samt et par nye prosjekter

Hønehuset dro frem viskelærsamlingen sin og oppfordret oss andre til å gjøre det samme. Altså dra frem noe fra barndommen! :) Hadde noen skarve viskelær, men de er borte og lite å vise frem.

Jeg mente så sikkert at jeg hadde glansbildesamlingen lett tilgjengelig, men nei. Og hver gang jeg tenker på at jeg skal finne den frem så har tulla lagt seg, og jeg vil ikke risikere og vekke henne (naborommet). Hun sover svært så lett for tiden og trenger den søvnen hun kan få.

Dermed ble det å raske med seg noen andre ting for avbildning :)



Babydokka. Den fikk jeg til min 7 års dag, bare en uke før jeg startet i 1 klasse og hadde ønsket meg den hele siste året i barnehagen.


Klikk på bildet så blir det større

Leseboka - den jeg lærte å lese med. De to første bokstavene vi fulgte boka var i og deretter s. Det ble jo is, og den dagen hadde frøken med en is til alle sammen. Synes vi hadde en fryktelig snill frøken, og gledet meg stort til videre skolegang..:)

Oppskriftboka - kjøkkenet til mor var ikke bare bare å innta sånn uten videre (som minikokk på egenhånd!) Dermed ble dette med oppskrifter og matlaging noe veldig spennende! Så spennende at jeg måtte lage oppskriftsbok, og jeg klippet ut alskens oppskrifter fra ukeblader. Det var var ikke så nøye hva det var oppskrift på! Kirsebærvin liksom!? Hahaha :) Jeg var 8-9 år..

Barneskoene - Et av mine første par. Fra da jeg stabbet rundt omkring på vinglete tjukke skanker. (Det gjorde jeg forøvrig for et år siden også da jeg var gravid og hadde masse vann i kroppen..hehe)



Gulltopp - Den første boka jeg fikk. Som ikke hadde bilder. Første "voksenboka" følte jeg :) Til 8 års dagen min tror jeg.

***

Så har jeg begynt på to strikkeprosjekter. Babytøy igjen selvsagt.

Strikket en ny babyhals av det nydelige merino/silkegarnet jeg vant for en mnd siden. Prøve min egen oppskrift, men denne her ble for liten til tulla. Fikk den ikke over hodet. Hodet hennes har kanskje vokst pittelitt siden den forrige jeg strikket, men hovedsaklig har det med garnet, mindre pinner og hardere strikking å gjøre. Får ta opp litt å gjøre den litt større. Men sånn er den nå i hvertfall:



Har også begynt på en ullbukse etter denne oppskriften
Tenkte jeg bare skulle gjøre den noe større over baken og litt høyere så den passer litt lenger. Får se hvordan det blir tilslutt :)

2 kommentarer:

  1. Sånn kokebok har jeg et sted også! Jeg har en del utklipp, men samtidig hadde jeg den med meg overalt hvor vi var på besøk, og det har resultert i at jeg har mange gode, kjære oppskrifter etter avdøde gammeltanter og andre gamle damer som synts det var kjempemoro at jeg viste interesse for slike oppskrifter.
    Halsen ser skikkelig fin ut, synd den ble for liten. Jeg kjenner hvor myk og god den ser ut.. hehe.
    Du har laget 3 rett og 3 vrang i kilen også? Det ser nestn ut som om du bare har brukt rett?

    SvarSlett
  2. Så koselig med barndomsminner. Burde kanskje finne noen av mine også.... Halsen ble så søt, og merino/silkegarnet er så deilig. Synd det er en garntype som selges på så få steder... Ha en fin uke!

    SvarSlett