16. april 2010

Båtsfjordtur

Vi kom hjem med fly fra Kirkenes på onsdag etter å ha vært i Båtsfjord på sykebesøk fra søndagen.

Må jo si vi var særs heldige som slapp å bli sittende i Kirkenes med to små og uten bil!!
Vi hadde leiebil til Båtsfjord som vi jo leverte tilbake på onsdagen. Og vi hadde ikke med vogner da vi lånte dette i Båtsfjord..

Dagen etter sto jo alle flyene. Jøye meg altså.

Det gikk nå uansett fint.... eller i hvertfall greit, å fly med de små.

Vi måtte parkere på den dyreste parkeringen (1160 kr for de 3 døgn + noen timer som vi var avgårde.)

Så hadde vi lånt en babybjørn for å lette transporten av minstemann gjennom sikkerhetskontrollen og inn på flyet. (Tusen takk for lånet Elisabeth!)

Aurora simpelthen elsker rulletrapper!! Hun blir helt vill. Så vi hadde litt utfordring med å stagge henne på Gardermoen. Det var liksom ikke bare bare å ta rulletrappa med henne når vi i tillegg hadde to vogner med bagasje samt lillegutt! Men noen turer fikk hun seg da vi hadde fått satt oss litt...;)

Og heldigvis fant vi dette lekeflyet!

Det reddet halvtimen vi måtte vente før vi skulle dra.

Johannes sov hele turen opp. Aurora var krevende og begynte å bli lei på turen opp. Hun hadde et par trassanfall, men det gikk nå greit ved hjelp av rosiner, nonstop, vann, ipod, blader...osv.

Man kan bare glemme å engang tenke på å prøve å drikke kaffe på sånne turer, så vi var passe kaffetørste da vi endelig kom oss frem til Båtsfjord ved middagstider.

Da vi landet på Kirkenes bar det rett i leiebilen kjøre det vi klarte mens ungene sov. Vi var innom i Finland ved Neiden og kjøpte grillkjøtt og brus, skiftet bleie, ammet osv.

Da vi kom frem hadde vi vært i farta et halvt døgn. Enda strekningen Oslo-K.nes tar kun 2 t 10 min.

Her har vi bare Båtsfjordfjellet igjen å bestige før vi var fremme.

Vi brukte 12,5 timer fra vi sto opp til vi var fremme.

Sto opp 3:30
Kjørte 5:15
Fremme på G.moen 7:00
Parkere, stable bagasje og unger, ta noen rulle trapper, leke 20 min mens lillegutt fikk mat og bleie, innsjekk, sikkerhetskontroll osv tok 2 timer
Flyet gikk 9:15 - litt forsinket - kom kanskje avgårde 9:30.
Fremme rett før 12.
Leiebil, bagasje, dotur, stabling av unger og bilseter osv tok fort nesten 1 time.
Kjørte fra K.nes ca 13.
Med stopp i Finland + en ammepause ekstra var vi fremme i Båtsfjord kl 16.

Betalte 2100,- for leiebil 3 døgn. En helt ok Opel Astra. Plass til det vi hadde med. Brukte eLeiebil. Link fra finn.no. Funket veldig bra! Enkelt å bestille, betale, få og levere bilen osv.

Flybillettene kom på 3850,- med Norwegian. for oss fire (betaler da ikke for Johannes) Man betaler for kolli og for setereservasjon. Sistnevnte måtte vi jo ha! Var litt dumme og hadde to små kolli i steden for 1 stor, men tenkte litt på bagasjeplassen i bilen. Men det hadde fint vært plass til en stor koffert i stedenfor.

Parkering 1160,- på Europark Gardemoen. Dalen parkering koster bare 350 ca i forhold. Vi har alltid brukt Dalen før, men det var vanskelig med ungene da de ikke har barneseter osv. Vi måtte bite i det sure eplet og betale dyrt til Europark. Men men. Sånn er det.

Diesel og bommer osv både S.fjord - G.moen, og Kirkenes - Båtsfjord kom på ca 1500,-

Alt i alt koster det å dra i Norge, men dette var allikevel ikke dyrt da vi fikk greie priser på alt uten om parkeringen da. :)

Uansett var turen verd pengene og strevet!!!