11. februar 2009

Barnegenseren er ferdig - med hekling. Ny thermis påbegynt (med en vri...bokstavlig talt!)

Så fikk jeg meg et aldri så lite heklekurs hos sjefshøna her en fredag kveld. Jeg satt der til klokken var godt over midnatt og lærte hva som var luftmasker (noe jeg hele tiden kalte løsmasker) staver og fastmasker. Mormor-ruter og blomster ble etterhvert heklet om og om igjen for å "pugge" kunsten.

Deretter dro jeg hjem, full av håp om at nå skulle det bli greie på hekleriene.
Og det må jeg jo si at det har gjort!

Her er genseren som var så innmari kjedelig å strikke. Nå med heklerier: 


Synes det ferdige produktet ble bra selv om det ikke så sånn ut underveis.

Det er fire deler som er sydd sammen, altså rett vrang rett vrang rett vrang....blæh. Kjempekjedelig.

Takke seg til rundt og rundt på rundpinne heretter. Visste jo at det var kjedelig å strikke frem og tilbake, men på oppskriftsbildet så genseren så liten og yndig ut at jeg tenkte det gikk på 1-2-3. Men det gjorde det altså ikke.. Det tok mer tid enn jeg trodde!

Dette er str 1 år, men den kunne vært minst 2 år.

Oppskriften er uansett fra "Sødt og Bløtt". Strikket med New Zealand lammeull (enkel tråd) og pinne nr 4 for å få den litt luftig.

Så har jeg heklet muslingkant med picot nederst, og bare picot på halsutringningen og ermene.





Jeg synes det er så gøy å hekle blomster nå, at det ble altså 3 og ikke 1 som på oppskriften.


Halvstav, vanlig stav og dobbeltstav gjorde blomstene forskjellige. Den største så kanskje litt rar ut... men jeg har tenkt å slutte å henge meg for mye opp i feil/ting jeg ikke blir helt fornøyd med.
Begynner jeg først å flikke på noe så blir jeg ALDRI fornøyd. Det er en uting.. Jeg er noe perfeksjonistisk sånn fra naturens side.

Synes jeg klarer det ganske godt. Kanskje litt for godt.. På en av muslingene så ble det bare 3 tagger istedenfor 4. Pytt sann.

Finn en feil..



Det største eksempelet på at dette kanskje har gått litt for langt er på den nybegynte thermisen.

Her starter jeg på Thermisen i formiddag. Tulla var nettopp falt til ro i vogna, kaffen var nytraktet og alt lå til rette for å kunne konse om et nytt prosjekt. Det blir min første oppskrift på engelsk forøvrig.
Greit å lære seg terminologien nå som man har begynt å vanke på ravelry.com..



Det sto i oppskriften at man skulle passe på at ikke arbeidet vridde seg når man begynte å strikke rundt. "Hærlanhet" tenkte jeg "selvfølgelig må man jo passe på det".
Joda..
Tre fire runder opp så ser jeg at jeg nettopp har gjort det! Vridd arbeidet!!!

Akk og ve. Jeg ergrer meg en stund over min nyoppdagne dumhet, men kommer så på forsettet mitt om at jeg ikke skal henge meg for mye opp i feil.
"Er det noe jeg kan gjøre uten å rekke opp da?"
Jeg hadde nemlig måtte rekke opp noen runder rett før fordi jeg hadde telt feil da jeg la opp. Kjedelig..

"Sssss" tenker jeg, "jeg vrir jo bare slik at arbidet ligger riktig og strikker glad videre".

Det ble et lite rart "hakk" der, men pytt sann, det er jo på den delen som ligger under jakka.
Det er det da ingen som ser! Dessuten er det sort alpakka...

Så joda, jeg har så absolutt slutta å henge meg opp i feil! :-D

Her ser dere starten på den unike thermisen med vridning:



En annen "feil" som en annen blogger gjorde var å lage den større i bunn! Men dette snudde seg jo til en lur ting. Den lå bedre på skuldrene. Dette synes jeg også så lurt ut. Nå husker jeg dessverre ikke helt hvem det var som gjorde det og fant det heller ikke ut i farta! (Var det Mimounas tro??) Dette har jeg uansett tenkt å gjøre også.

Da fortsetter jeg på strikkingen jeg. Fortsatt god kveld folkens!

2 kommentarer:

  1. Det ble en nydelig liten genser! Og du har hatt veldig god nytte av heklekurset. Slik muslingkant kan ikke jeg hekle, her må jeg visst studere en oppskrift :) Kanten var veldig dekorativ, nemlig! Thermis med en liten vri er da lov, og hvis du pynter litt med en synål i hakket så vil det ikke vises :)

    SvarSlett
  2. Et herlig innlegg! Har fnist litt over ditt nye forsett, og kjenner meg masse igjen i både hakk, vridninger og litt for få tagger her og der. Genseren ble nyydelig! Den kan du stolt vise frem og bruke. Rart det der med hvordan noen detaljer her og der gir et helt annet uttrykk til slutt. Fikk lyst til å lage den genseren jeg også:)

    SvarSlett