18. januar 2009

Babyhals!

Har lenge savnet en god hals til tulla!

Lette etter oppskrifter på babyhals på nettet i går, men fant ingen jeg likte. Etter enda litt leting fant jeg forøvrig noen bilder av "voksen-halser" som gav meg inspirasjon til lage noe som endte opp som prototyp i går kveld, og deretter en endelig en i dag!

Ble godt fornøyd med denne og den passet absolutt 100 % i størrelsen på tulla som er 10 mnd. 

Det at jeg traff størrelsen på første forsøk ble jeg nesten litt imponert over meg selv over!

Kan jo prøve å legge ut oppskriften her, men det er sikkert noe som kan gjøres bedre. Det rare er at jeg visstnok strikket denne slik jeg trodde den skulle bli, men den ble mye penere fra andre siden. Vrangsiden altså. Som nå har blitt rettsiden...hvis dere skjønner, hehe :-)

(trøtt jente fugerer som hals-modell en tidlig morgen)

Uansett skriver jeg her bare nøyaktig hvordan jeg gjorde det nå. Har aldri skrevet en oppskrift før, så det blir litt amatørmessig.

Så kan man jo selvfølgelig variere, eller strikke motsatt!

BABYHALS - Str ca 0-1 år (passer perfekt for 42-45 cm i hodeomkrets )

Halsen strikkes nedenfra og opp. Pinne str 5.

Legg opp 120 masker. (OBS - Må ikke legges opp for tett/hardt!)

1.p: 2 r, 10 vr, 2 r, 10 vr.. *gjentas*

2.p: 2 r, 1 felles (ved å strikke 2 rette og trekke den ene masken igjennom den andre), 8vr, 2 r, 1 felles, 8 vr.. *gjentas* 

3.p: 2 r, 9 vr, 2 r, 9 vr...*gjentas*

4.p: 2 r, 1 felles, 7 vr, 2 r, 1 felles, 7 vr...*gjentas*

5.p: 2 r, 8 vr, 2 r, 8 vr...*gjentas*

6.p: 2 r, 1 felles, 6 vr, 2 r, 1 felles, 6 vr...*gjentas*

7.p: 2 r, 7 vr, 2 r, 7 vr..*gjentas*

8.p: 2 r, 1 felles, 5 vr, 2 r, 1 felles, 5 vr...*gjentas*

9.p: 2 r, 1 felles, 4 vr, 2 r, 1 felles, 4 vr...*gjentas

10.p: 2r, 1 felles, 3 vr, 2 r, 1 felles, 3 vr...*gjentas*

11.p: 2 r, 1 felles, 2 vr, 2 r, 1 felles, 2 vr...*gjentas*

12.p: 2 r ,1 felles, 1 vr, 2 r, 1 felles, 1 vr...*gjentas*

13.p: 2 r, 1 felles, 2 r, 1 felles...*gjentas*

14.p: 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr...*gjentas*

15.p: 2 r, øk 1 vr, 1 vr, 2 r, øk 1 vr, 1 vr...*gjentas*

16.p: 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr.

Strikk videre som p 16. ca 4 cm til.

Øk med 1 vr i midten av hvert "vrangt" parti sånn at det nå blir 2 r, 3 vr, 2 r, 3 vr..

Strikk videre ca 4 cm til.

Felles av (ikke fell av for hardt/ tett!)

Sy inn løse tråder.

Ta dah!

En hals som kan brettes ned til vanlig, og brettes opp over munnen hvis det skulle være litt surt ute for den lille.

Strikk gjerne øverste delen lenger!

Den ble litt kort ser jeg når jeg prøvde den på tulla. 

Halsen er strikket med bambus nr 5 strømpepinner, og med Babyull Superwash fra Nille.

Må ikke klø. Jeg synes selv mykt alpakka klødde for mye for halsen min så jeg valgte et superwash garn jeg hadde liggende. Det er bare å gnu garnet godt opp i halsgropen før man strikker og kjenne etter om det er "godtatt" ! :-D

3 kommentarer:

  1. Godt med slike halser til små barn, (og til store også)så kjekt at du har skrevet ned mønsteret. Jeg synes også at alpakka klør, eller heller at det kiler. Det er jo mykt og godt da. Superwash-ull er i grunnen mykere.

    SvarSlett
  2. Jeg er imponert! Kjempefin, Vibecke!
    Kose-klemme-testen må til for å kvalitetsbedømme garn, jah! Hehe.

    SvarSlett
  3. Kose-klemme-testen har jeg lært av deg vet du Torill! :)
    Mona - jeg har vært og kikket masse på bloggen din. Masse flott!

    SvarSlett