17. august 2008

Strikkeprosjekter

Da har strikkedilla lagt seg over meg for godt. Jeg begynte å strikke på et par ting da jeg gikk gravid, men det var nesten så det ble litt krampeaktig. Synes ikke det var veldig gøy, så det gikk litt sakte. Men jeg måtte jo bli ferdig, for jeg ville jo gjerne strikke noe til babyen :)

Aurora har heldigvis to flinke bestemødre som begge er en del flinkere og erfaren enn meg. Vi har fått mye fint både heklet og strikket. Se f.eks på heklekjolen hun fikk fra bestemor Ruth. Den var dessverre for liten når det kom frem.

Skal legge ut noen bilder av mommo sine verk også etterhvert.

Nå ble jeg ikke ferdig med noen av tingene mine før hun kom til verden, siden det skjedde litt før jeg hadde planlagt. Men det myke teppet i alpakkaull fikk jeg ferdig få uker etter vi kom hjem fra sykehuset. Jeg trodde ikke vi kom til å bruke det så mye, og jeg synes liksom ikke det var så fint. Det er jo overhode ikke forseggjort. Bare rettstrikk hele veien med store pinner og tynt garn, også strikket jeg løst. Men det teppet har vi brukt hele tiden bortsett fra når det var så varmt i sommer. Det er utrolig mykt og elastisk og kan brettes og strekkes hvordan man vil ha det . Egentlig skulle det vært heklekant rundt det, men det rakk jeg aldri å få på. Hun bruker det jo hele tiden! (dårlig unnskyldning kanskje..hehe) Det ble i hvertfall stort - ca 90 x 160 cm. Mener å huske jeg la opp 160 masker.

Mor Signe teppet (fra Nøstebarn) i alpakka ull, og uten heklekanten :)

Brukes av både store og små :)

Sist gang jeg strikka noe av litt større art var en genser i 8'de klasse. Det er i grunn eneste store jeg har strikket. Har et par sokker på samvittigheten også fra senere år. Strikket et par til hver av mine svigerforeldre. Sånne tova vet dere :) Ellers har det ikke vært mye aktivitet.

Genseren fra 8 klasse (klødde noe fryktelig..)

Nå strever jeg fælt med å bli ferdig med en kjøredress til Aurora som jeg begynte på i jula (!) Den er strikket på tynne pinner (2,5) og tok myyyye lenger tid enn jeg trodde den ville gjøre. Men jeg strikker visstnok veldig fast, og derfor tar det lang tid, og den har kanskje blitt litt mindre enn hva den skulle blitt i str 6 mnd. Jeg må kjappe meg masse for å bli ferdig før hun vokser ut av den!

Sånn ser den ut til nå:

Nå har jeg begynt på mønsteret, og for en uerfaren strikker som meg tar det tid! Jeg har vært avhengig av kyndig veiledning av mamma samt min venninne  "Sjefshøna" for å skjønne mønsteret av og til.

Da jeg begynte å strikke nå under graviditeten husktet jeg ikke engang hvordan jeg la opp, så jeg vil absolutt kalle meg en vaklende nybegynner! Men det er moro! Og til bursdagen min fikk jeg derfor en strikkekurv av Ken-Gøran :)

Den kan også brukes til så mangt:

Neste prosjekt er en nøstebarndress. Garnet er hentet inn og nøstet opp. Skal bruke de to fargene i kurven her - bordoux og hvit - og strikke tofarget.

I kurven her ligger også de kjempesøte sokkene Aurora fikk til fødselen av ei veldig snill dame som moffa kjenner. (Tusen takk hvis du leser dette en gang!) De passer nå og er gode å ha på når det er litt kaldt på kvelden.

Tilslutt må jeg vise det flotte settet som Aurora fikk i dåpsgave sammen med et lekkert smykke fra Ken-Gøran sin bror Torgeir og svigerinne Ann Kristin. Ann Kristin har strikket dette! Veldig fint ikke sant?? :-)

2 kommentarer:

  1. Knallfint innlegg! *gliser*
    Smilte litt når jeg så Aurora i kurven, herlig!
    Nydelig sett du har fått! Hvilken størrelse er det? Hun blir sikkert kjempefin i det.
    Alltid moro å få hjemmelgede ting. Det ligger så mye omtanke og arbeid i det, først finne ut hva man skal lage, deretter finne riktig garn og mønster, og tilslutt tiden man bruker på å lage det. Hjemmelagede gaver er de beste!
    Ha en fin uke! Her er alt klart til skolestart for storetulla!

    SvarSlett
  2. Vet ikke helt hvilken str det er. Kanskje 6 mnd.. eller 9 mnd. Litt usikker. Tror kanskje 9 mnd jeg. Er i hvertfall enda litt i største laget til Aurora, men blir passe nå i høst/vinter :) Passer perfekt det, for den er god og varm!

    SvarSlett