19. august 2008

Fysioterapi kontroll for Aurora

Da skal vi snart gå bort på helsestasjonen og veie, måle og ha en kontroll av Aurora hos fysioterapauten. 

Lurer på vekta nå, for i alderen hun er nå (korrigert, altså 3,5 mnd) pleier de å begynne å flate ut litt mer. Hun har til nå pleid å ha en vektoppgang på mellom 200-250 gram i uka. For 2 uker siden veide hun 5850 g og var 57,5 cm lang. Så nå får vi se :) Er nesten mer spent på lengden! Det er den som henger litt igjen. Ho har strekt seg men det er kanskje ikke så mye.

Er også spent på hva fysioterapauten sier.  Og mens jeg venter på at Aurora skal bli ferdig å spise her nå tester jeg igjen å legge ut en video...

Niks det gikk ikke!

***

Tilbake igjen :)

I følge fysioterapauten så var hun kommet langt! Sist gang da hun var 4 uker korrigert fulgte hun sin korrigerte alder i utvikling. Her er et bilde fra den gang:



Men på kontrollen i dag var hun lenger enn sin korrigerte alder! Fysioterapauten ville anslå at hun var som en 4,5-5 mnd baby nå.

Auroras korrigerte alder er 3,5 mnd - det er altså 3,5 mnd etter terminen 2 mai, mens fødsels-alderen er 5,5 mnd. Mulig det blir komplisert for dere som ikke er vant til å måtte tenke korrigert/ukorrigert.. Men vi har blitt vant med det. Avhengig av hvor for tidlig et barn er født må man regne med fra ett til flere år før de har tatt igjen sine jevnaldrene. Det er ganske logisk at man må tenke slik :)

Tuppa vår her veide 1385 gram og var 39 cm lang, og da har hun over 2 kg og 10 cm å ta igjen på en gjennomsnittsbaby. Det er jo et tankekors.

Det samme gjelder utvikling. Det var jo mye hun ikke kunne da hun ble født som fullgåtte babyer kan. Som det å spise, regulere temperaturen i kroppen, hjernen var ikke utviklet nok til å unngå apnèer og pulsfall. Hun hadde ikke (synlige) brystvorter, nesten ikke negler og ikke brusk i ørene. Det er veldig mange ting en prematur baby skal ta igjen! 

Her er percentilskjemaet til Aurora. Rød strek er i forhold til ukorrigert alder. Sort strek er i forhold til hennes korrigerte alder. Klikk på bildene så blir de større.

Vekta var i dag 6170 gram og lengden 59.

Vi har vært utrolig heldige som har hatt så fin oppgang og få komplikasjoner.

Hipp hipp hurra for jenta vår!

2 kommentarer:

  1. Så flink hun har vært:-) Og det har sannelig du også, som har fått til ammingen så fint! Den jenta består av av bare morsmelk, tenk på det!
    Den lille frøkna deres kommer til å klare seg heelt fint!

    Jeg grøsste litt da jeg så bildet av at hun lå rett på matta på helsestasjonen.. tjihi. Jeg er der ennå jeg vettu.
    Fredag kommer helsesøster for å ta vaksine nr to. usj, men likevel en trygghet.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Jeg grøsset litt selv den gangen husker jeg! Dette var rett etter kontrollen. Jeg la henne først på laken på matta vet du, men etterhvert som fysioterapauten holdt på med henne så endte hun tilslutt rett på matta..sukk. Så jeg gav opp litt..;) Den gangen tok hun ikke så mye på ting. Mens denne gang begynte ho selvfølgelig å smake på lekene som fysioterapauten dro frem. Grøss og gru..;)

    SvarSlett